دانلود فایل(برنامه ریزی و طراحی آموزش همسالان)

در حال حاظر فایل کامل و برتر با عنوان .برنامه ریزی و طراحی آموزش همسالان. آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.//برنامه ریزی و طراحی آموزش همسالان|50684942|bep42087114|

حجم فایل : 173.2 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 21
بنام خدا برنامه ریزی آموزش همسالان برنامه‌ریزی، اساس یک طرح موفق آموزش همسالان است
اجزای اصلی فرایند برنامه‌ریزی در آموزش همسالان به قرار زیر است:
شناسایی گروه هدف
طراحی اهداف
مدیریت اجرایی
طراحی راهکار ارزشیابی 1-شناسایی گروه هدف
طراحی یک طرح آموزش همسالان با در نظرگرفتن متغیرها، ویژگی‌ها و نیازهای گروه هدف صورت می‌گیرد. شناسایی گروه هدف در تصمیم‌گیری درخصوص محتوا، نحوه اجرا و محیط‌های اجرایی آموزش همسالان و نیز تربیت همسالان آموزش‌دهنده و این‌که همسالان آموزش‌دهنده چه ویژگی‌هایی داشته باشند، نقش مهمی ایفا می‌کند. تمایز بین ویژگی‌ها و متغیرها بسیار مهم است. متغیرها حد و مرزهایی هستند که گروه هدف را تعریف می‌کنند درحالی که ویژگی‌ها به توصیف کسانی می‌پردازند که در محدوده این حد ومرزها قرار گرفته‌اند. برای مثال سن در برخی موارد می‌تواند به عنوان یک متغیر و در بعضی مواقع به عنوان یک ویژگی مطرح باشد. متغیرهای گروه هدف
متغیرها حد ومرزهایی هستند که معرف گروه هدف بوده و آنها را مشخص می‌کنند. برای نمونه، گروه هدف ممکن است توسط متغیرهای زیر شناسایی شود:
سن
محل سکونت در منطقه جغرافیایی مشخص
حضور در یک مدرسه ویژه
ثبت نام دریک سال یا مقطع تحصیلی مشخص و یا حضور دریک مدرسه معين
مشارکت درفعالیت‌های فوق برنامه ای مشخص
استفاده از خدمات و سرویس‌های ویژه
ویژگی‌های گروه هدف آن دسته از ویژگی‌های مهم گروه هدف که بایستی مورد ارزیابی و بررسی قرارگیرد شامل :
سن،
تجربیات افراد در خصوص مواد روان‌گردان،
جنسیت،
نژاد،
شیوه زندگی و سطح تحصیلات

سن محدوده سنی گروه هدف در تعیین سن مناسب همسالان آموزش‌دهنده و نیز در انتخاب محیط و بافت اجتماعی مناسب کاربرد خاصی دارد. توصیه می‌شود در صورت امکان محدوده سنی مخاطبان آموزش همسالان در محدوده کمی مشخصی در نظرگرفته شود
این موضوع این امکان را فراهم می‌کند که برنامه‌ها و راهکارهای طراحی شده، متناسب با گروه هدف باشد. شواهد زیادی دراین زمینه وجود دارد که چون نوجوانان سریع رشد می‌کنند، به بلوغ می‌رسند و سریع تغییر می‌کنند، نیاز مبرم به آموزش‌هایی دارند که به طور کامل با شرایط آنها مطابقت داشته و‌سازگار باشد.
سن همسالان آموزش‌دهنده


محیط برگزاری آموزش همسالان
سن گروه هدف می‌تواند مهمترین عامل تعیین‌کننده در تشخیص مناسب‌ترین محیط برای اجرای آموزش همسالان باشد. برای مثال، در مورد کودکانی که در سنین مدرسه هستند، مدرسه مکان و موقعیت مناسبی برای این آموزش‌هاست.
محیط پادگان‌ها یا محیط مدارس شبانه‌روزی هم محیط مناسبی برای جوانانی است که سن‌شان بالاتر از سن تحصیل در مدرسه است.
در سایر محیط‌ها و موقعیت‌های اجتما...